ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΠΡΟ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Επιστολή του Γέροντος Δανιήλ Κατουνακιώτου ¨περί νηστείας πρό της θείας κοινωνίας¨. ( Εκ του βιβλίου Πατρικαί Διδαχαί Γέροντος Δανιήλ Κατουνακιώτου)
¨ Ο τρώγων μου τήν σάρκα καί πίνων μου τό αιμα εν εμοί μένει καγώ εν αυτω” ( Ιωάν. 6, 56)
Πολλοί αυτόθι Πνευματικοί ορίζουν οτι δέν ειναι απαραίτητος η νηστεία πρό της θείας κοινωνίας, καί πρός αντίκρουσιν των επιχειρημάτων των παραθέτουμε τήν επιστολή γέροντος Δανιήλ Κατουνακιώτου του Αγίου Ορους πρός Ιωάννην Κουτσούκου, η οποία εγράφη κατά μηνα Ιανουάριον τω 1901.
¨Εις απάντησιν της περί προετοιμασίας επί τη Μεταλήψει των Αχράντων Μυστηρίων υμετέρας ερωτήσεως, καθηκον ιερώτατον εθεώρησα οπως διαφωτίσω τήν Σήν αγάπην ως επεται. Καί επειδή, ως γράφεται οι αυτόθι πνευματικοί εχουν κανονίσει μερικούς αδελφούς νά μεταλαμβάνωσι καθ΄εκάστην Κυριακήν ανευ προηγουμένης νηστείας καί αν τουτο χαρακτηρίζεται καί θέλετε νά μάθετε υφ΄ημων καλόν, διά τουτο απαντωμεν ως εφεξης:
Oι αυτόθι πνευματικοί κηρύττουσιν οτι εις τούς προσέχοντας χριστιανούς δέν πρέπει νά προηγηται η νηστεία, αλλά η εγκράτεια. Οι πνευματικοί διά νά επιβάλωσι τήν ενάρετον βιοτήν εις τούς προσέχοντας εν τω κόσμω χριστιανούς, οφείλουσιν εκ καθήκοντος νά παροτρύνωσιν αυτούς εις τήν εξάσκησιν της νηστείας, ητις εστίν ο κυρίως χαλινός της σαρκός καί ητις ενομοθετήθη παρά της του Χριστου Εκκλησίας νά διατηρηται κατά Τετάρτην καί Παρασκευήν καί καθ΄ολας τάς διωρισμένας Αγίας Τεσσαρακοστάς καί λοιπάς νηστησίμους ημέρας.
Εάν τοίνυν οι πνευματικοί ενστερνιζόμενοι τήν, ως μή ωφειλον καινοφανη ταύτην ιδέαν παροτρύνωσι τούς ευλαβεις χριστιανούς, ινα μή νηστεύωσι πρό της Ιερας Μεταλήψεως ας ηξεύρωσιν οτι μεγάλως αμαρτάνουσι τάς Αποστολικάς καί συνοδικάς καί της του Χριστου Εκκλησίας ιεράς παραδόσεις, αλλά καί απαλλοτριωσι τούς ευλαβεις χριστιανούς των ευσεβων καί πνευματικων αισθημάτων, ατινα αναζωπυρουται διά νηστείας, ητις ειωθεν αγνίζειν τό σωμα καί τήν ψυχήν.
Εν ταις λαμπρότησι των Αγίων σου πως εισελεύσομαι ο ανάξιος; Εάν γάρ τολμήσω συνεισελθειν εις τόν νυμφωνα, ο χιτών με ελέγχει, οτι ουκ εστι του γάμου, καί δέσμιος εκβαλουμαι υπό των Αγγέλων. Καθάρισον, Κύριε, τόν ρύπον της ψυχης μου καί σωσόν με ως φιλάνθρωπος.
Στάς περί νηστείας Αποστολικάς παραδόσεις καί πρώτην γε τήν του Ιγνατίου του Θεοφόρου, οστις εν τη πρός Φιλιππησίους αυτου επιστολη τοιαυτα εκτίθησι: ¨Τεσσαρακοστήν μή εξουθενειτε, μίμησιν γάρ παρέχει της του Κυρίου πολιτείας. Μετά τήν του Πάθους εβδομάδα μή παρορατε Τετράδα καί Παρασκευήν.¨ Επίσης καί οι λοιποί Απόστολοι εις τάς διαταγάς αυτων νομοθετουσι περί ταύτης ως εξης: ¨Χρή νηστεύειν Μεγάλην Εβδομάδα καί Τετράδα καί Παρασκευήν.¨ Οτι δέ ο ιδιος ο Χριστός τήν νηστείαν των δύο ημερων τούτων ενομοθέτησεν, ας ακούσωμεν τί λέγουσιν οι θειοι Απόστολοι εν ταις διαταγαις αυτων βιβλ. ε΄ κεφ. ιδ΄. ¨Παρήγγειλεν ημιν αυτός (σ.σ. ο Κύριος) νηστεύειν Τετράδα καί Παρασκευήν.¨
Δέσποτα φιλάνθρωπε, Κύριε Ιησου Χριστέ, ο Θεός μου, μή εις κριμά μοι γένοιτο τά αγια ταυτα διά τό ανάξιον ειναί με, αλλ εις κάθαρσιν καί αγιασμόν ψυχης τε καί σώματος καί εις αρραβωνα της μελλούσης ζωης καί βασιλείας. Εμοί δέ τό προσκολλασθαι τω Θεω αγαθόν εστι, τίθεσθαι εν τω Κυρίω τήν ελπίδα της σωτηρίας μου.
Παρατρέχων δέ πλείστας αλλας μαρτυρίας καταδεικνυούσας τήν υψηλήν των αρχαίων χριστιανων πολιτείαν, φέρω μόνον εις πίστωσιν τόν αυτόν χρυσορρήμονα Χρυσόστομον, οστις εκθειάζων καί οιονεί υπερεπαινων τούς ευλογημένους της εποχης του χριστιανούς, ιδού τί περί αυτων διαγορεύει: ¨Εισί τινες οι πρός αλλήλους φιλοτιμούμενοι καί θαυμασίαν αμιλλαν ποιούμενοι, οι μέν ολοκλήρους ημέρας ασιτοι διατελουσι, οι δέ ουκ οινου μόνον, ουδέ ελαίου, αλλά παντός εδέσματος χρησιν της εαυτων εκβάλλοντες τραπέζης, αρτω καί υδατι χρώμενοι, τήν Τεσσαρακοστήν διανύουσιν απασαν.¨
Εκ των ανωτέρω αριδήλως καταδεικνύεται η κατάστασις των τότε χριστιανων, ων Πνευματικός Πατήρ ετύγχανεν ανενδοιάστως αυτός ο Χρυσους Διδάσκαλος.
Ημεις οιδαμεν πάνυ καλως οτι τό στάδιον της χριστιανικης πολιτείας απαιτει τήν διόδευσιν της στενης καί τεθλιμμένης πολιτείας απαιτει νηστείας, προσευχάς, αγρυπνίας, απαιτει τήν διόδευσιν της στενης καί τεθλιμμένης οδου καί ουχί τήν ραστώνην, τήν ανεσιν καί τήν σπατάλιν. Οι παραιτούμενοι της νηστείας καί ευρισκόμενοι εντός των εφαρμάτων του κόσμου αιτιων πως παρακαλω θά ανθέξωσιν εις τάς προσγινομένας προσβολας του δολομήτου Σατάν, οστις διά των πολυπλόκων δικτύων αυτου νύκτωρ καί κατ΄ημέραν αποπειραται τήν εξαπάτησιν των νέων, τουτο μέν διά των ασέμνων ασμάτων καί θεαμάτων, τουτο δέ διά της οψεως των γυναικων καί συμπαθητικων ομιλιων αυτων καί διά πολλων αλλων αντιξόων προσβολων, ας μόνον ο Πνευματικός Πατήρ δύναται νά εξακριβώση;
Καί αν οι εν τω κόσμω ευλαβεις χριστιανοί προσέρχωνται συνεχως εις τήν Ιεράν Μετάληψιν, ανευ προηγουμένης νηστείας, πως παρακαλω ουτοι θά αντεξέλθωσι τούς κατά καιρόν πολυειδεις πειρασμούς της σαρκός καί πως θά μάθωσι νά προσεύχωνται καί ν΄αγρυπνωσιν, ενω η νηστεία απ΄αυτων απελήλατο ητις συνοδεύει τήν προσευχήν, τήν μετάνοιαν, τήν αγρυπνίαν καί τάς οφειλομένας μετανοίας;
... ¨ου διά τήν βδελυρίαν δηλαδή των βρωμάτων, ως εξηγει ο θειος καί αριστος των θείων Κανόνων ερμηνευτής Αγιορείτης Νικόδημος, ου διά νομιζομένην καί επίπλαστον ασκησιν, ου διά καταφρόνησιν των Ιερων Κανόνων, ου διά τινα νομικήν τήρησιν, αλλά δι΄εγκράτειαν, αληθη καί ευλάβειαν, ει γε ο αγωνιζόμενος πάντα εγκρατεύεται.¨
Ει δέ καί αυτός ο Ιερός Νικόδημος εν τω περί συνεχους Μεταλήψεως βιβλιαρίω Αυτου παροτρύνει τούς ευσεβεις χριστιανούς εις τήν συνεχη Μετάληψιν, ο αυτός ομως εκδιδάσκει πολλαχου καί πως δει τόν χριστιανόν προσέρχεσθαι καί μετά ποίας δοκιμασίας καί συντριβης.
Οταν ομως η νηστεία δέν εξασκειται επαξίως, η ημερονύκτιος ακολουθία εκλείπει, ο θυμός, η επιθυμία καί η φιλαυτία εκ περιουσίας ενεργουνται, τά πάθη της σαρκός πρύμναν φρενός οδεύουσι, τά κερδοσκοπικά τέλη μετά ψευδων καί επανειλημμένων τόκων εκπληρουνται, τότε ποία παρακαλω η προετοιμασία ην οφείλομεν ενεργειν πρό της Ιερας Μεταλήψεως καθώς καί μετά τήν Ιεράν Μετάληψιν;
Εάν ανευ των ειρημένων καθηκόντων προστρέχωμεν, ως από συνηθείας, εις τήν υπερφυα Μετάληψιν των Αχράντων Μυστηρίων, τότε ποίαν ικανοποίησιν θά δείξωμεν εις τόν Κύριόν μας Ιησουν η ποιον σταυρόν θέλομεν αρει διατελουντες εν ανέσει, εν τρυφη καί αναπαύσει;
Ταυτα σοι εγραψα, φίλτατε μοι κ. Ιωάννη, ουχί πρός στηλίτευσιν μόνον της ειρημένης προφάσεως των μή νηστευόντων πρό της Μεταλήψεως αλλά κυρίως καί ουσιωδως διά τούς αποστέργοντας τήν νομοθεσίαν της νηστείας καί αποπειρωμένους εξαλειψαι αυτήν ως μή συνάδουσαν δηθεν πρός τήν τελειοποιητικήν πνευματικήν αποκάστασιν του αληθους Χριστιανου.
...Μήπως απαντες οι θεοφόροι Πατέρες, οι διαλάμψαντες εν σημείοις καί θαύμασι καί στηρίξαντες τήν Ορθοδοξίαν δέν ειχον ως σωτήριον οπλον τήν νηστείαν καί δι΄αυτης τω Θεω δέν ωκειώθησαν;
Μήπως απαξ ο δίαυλος αυτων δέν διηλθεν εν ακροτάτη νηστεία καί σκληραγωγία; Πως λοιπόν ουτοι κατηνάλωσαν τά σώματα αυτων εις τοιαύτην σκληραγωγίαν, εάν δέν εγνώριζον τό χρήσιμον της υψοποιου νηστείας;
Ο Ουρανοβάμων Παυλος, ο εως Τρίτου Ουρανου αναβάς δέν ελεγεν: ¨υπωπιάζω μου τό σωμα καί δουλαγωγω, ινα μή τοις αλλοις κηρύξας αυτός αδόκιμος γένωμαι; ¨Καί πάλιν: ¨Οι δέ του Χριστου τήν σάρκα εσταύρωσαν σύν τοις παθήμασι καί ταις επιθυμίαις¨; Καί αλλαχου ¨εν νηστείαιας πολλάκις¨;
¨ο εσθίων καί πίνων αναξίως, κριμα εαυτω εσθίει καί πίνει μή διακρίνων τό Σωμα του Κυρίου¨
(Α Κορ. 11)
Ειδε τοίνυν, αγαπητέ μοι Ιωάννη πως ο τοιουτος καί τηλικουτος απόστολος υπωπίαζε τό σωμα καί εδουλαγώγει αυτό, ινα μή τοις αλλοις κηρύξας, αυτός αδόκιμος γένηται!Αυτήν ταύτην τήν διά νηστείας δουλαγωγίαν εχοντες απαντες οι της Εκκλησίας Διδάσκαλοι εγένοντο αληθεις κήρυκες καί επέστρεψαν τά πεπλανημένα Εθνη, εις τήν της αληθείας επίγνωσιν. Εις αυτούς εφαρμίζεται η εντολή του Κυρίου μας Ιησου·¨Ουτω λαμψάτω τό φως υμων εμπροσθεν των ανθρώπωνκ. λ. π. ¨.
¨Τεσσαρακοστήν μή εξουθενειτε, μίμησιν γάρ παρέχει της του Κυρίου πολιτείας. Μετά τήν του Πάθους εβδομάδα μή παρορατε Τετράδα καί Παρασκευήν.”
Οι σημερινοί ομως Διδάσκαλοι καί Πνευματικοί παραβαίνοντες εκ συστήματος τήν εντολήν ταύτην, διά τουτο καί δέν καρποφορουσιν. Οταν ομως ενδείξωσι καί ουτοι τό κανονικόν παράδειγμα της νηστείας, τότε θά ιδωσι τήν καρποφορίαν της διδασκαλίας των.
... Αν ητο δυνατόν εκ των ανεγνωρισμένων αυτόθι Ιεροκηρύκων καί Διδασκάλων νά ενδείξη ανυπόκριτως μίαν τοιαύτην πολιτείαν καί νά παροτρύνη τούς ευσεβεις χριστιανούς είς τήν διατήρησιν της νηστείας, καί τότε θά ιδη ου μόνον εις εαυτόν μεγίστην πνευματικήν αλλοίωσιν, αλλά καί εις τούς ακροατάς του θά γίνη πρόξενος μεγίστης ωφελείας.
Τό ηθος οθεν του ευσεβους χριστιανου εκ της νηστείας χαρακτηρίζεται καί ουχί εκ της ανέσεως. Τουτο δέ λίαν εναργως καταδεικνύεται καί από των εναντίων της πίστεως ημων, διότι οσοι εναυάγησαν κατά τε τό ορθόδοξον δόγμα καί τήν πίστιν, απαντες ουτοι απέρριψαν ολοτελως τήν νηστείαν.
Ταυτα εκ καθήκοντος Ιερου σοί εξέθεσα αγαπητέ μοι, πρός λύσιν της απορίας σου καί προσπάθησον οπως διαφωτίσης καί αλλους καί ακολουθήσωσι ουχί τήν παρομαρτουσαν καινήν βιοτήν της πλατείας οδου, αλλά τήν στενήν καί τεθλιμμένην, ητις θά αναγάγη αυτούς εις τήν υπερκόσμιον μακαριότητα.
Δανιήλ Μοναχός Αγιογράφος
( Ιανουάριος 1901)